Tell CBS News: Explain or Retract Discredited Eyewitness Report

UPDATE 12/4: 60 Minutes made errors at nearly every step of the reporting process. While questions still remain about why, it's critical that the network finally acted to clean up its mess -- and it wouldn't have happened without intense pressure from veteran journalists, media critics, and people like you.

After 60 Minutes featured its inconsistent Benghazi source, we were on the case, getting to the bottom of the discrepancies in Davies' story. And when the report began to unravel, the Media Matters community was there to call for accountability.

Click through for a short video of our impact:

For a play-by-play summary of the collapse of the 60 Minutes report, check out our timeline.

UPDATE 11/26: One month after its "eyewitness" Benghazi report first aired on 60 Minutes, CBS News announced that correspondent Lara Logan and producer Max McClellan would take a leave of absence from the program. The move comes after an internal review found that the report was "deficient in several respects" and failed to "sufficiently vet Davies' account of his own actions and whereabouts."

UPDATE 11/10: CBS News issued an on-air apology for its discredited investigation on 60 Minutes. In a statement at the end of the broadcast, correspondent Lara Logan explained that Davies had "misled" the network about his actions the night of the attacks. However, the apology failed to address why the network didn't properly vet its star source.

UPDATE 11/6: CBS News and correspondent Lara Logan admitted that the network "erred" by not disclosing that Davies' book, which the report promoted, was published by a CBS subsidiary. But the network, which "aggressively defended the report's accuracy," did not explain the discrepancies between Davies' accounts of the attack.

On the October 27 edition of 60 Minutes, CBS News presented an account from a British security contractor who claimed to be an eyewitness to the attack against U.S. diplomatic facilities in Benghazi, Libya. But the contractor's own incident report revealed that he was nowhere near the facilities and was instead at a beachside villa.

CBS News needs to either reconcile these contradictory details with its reporting or retract its story.

Sign the letter to Jeff Fager, chairman of CBS News and executive producer of 60 Minutes, and Bill Owens, executive editor of 60 Minutes.

Dear Mr. Fager and Mr. Owens:

Since the October 27 edition of 60 Minutes aired, details have come to light that have cast doubt on the reliability of the Benghazi "witness" featured in the report, "Morgan Jones." The Washington Post revealed that "Jones," whose real name is Dylan Davies, previously reported to his security firm that he never got near the diplomatic compound the night of the attack because the roads were blocked. Davies' incident report directly contradicts the story he told on 60 Minutes.

Whether Davies lied to you or to his employer, this discrepancy needs to be addressed if CBS News wants to preserve its reputation as a trusted news organization.

Veteran journalists agree that the new details raise questions about whether 60 Minutes properly reviewed Davies' story before it aired. "Other sources, even if those were off the record sources, they could have done something to address this discrepancy," said Kelly McBride, ethics instructor at The Poynter Institute and co-author of the new book the New Ethics of Journalism. Dave Cuillier, Society of Professional Journalists president, agreed: "Accuracy's number one and we've got to get it right and if we don't, which is going to happen inevitably, then we need to correct it. That applies in every situation, whether it's an obit in the Green Valley News or 60 Minutes."

What's more, CBS Corporation owns Simon & Schuster, which published Davies' "eyewitness" memoir about the attack. The ties between 60 Minutes and the publisher of Davies' book were not disclosed when 60 Minutes was promoting Davies' story. Given the financial relationships involved, it's especially concerning that CBS News did not properly address the discrepancy between Davies' accounts.

In 2004, when questions were raised about 60 Minutes' reporting on documents involving President George W. Bush's service in the Texas Air National Guard, CBS News appointed an independent panel "to help determine what errors occurred in the preparation of the report and what actions need to be taken." Following the investigation, CBS News fired four producers connected to the story and chose not to renew correspondent Dan Rather’s contract.

CBS News needs to respond to this instance of questionable journalism with the same professionalism it displayed in the past. 

Journalism and the facts matter.  Explain the discrepancies, or retract the report.


[Your Name]

8,002 signatures

Like this page? Tell your friends:

This letter has already been delivered. Keep me updated on this issue: